Vanliga frågor
Min beställning
Varför har jag inte fått en orderbekräftelse?
Det skickas alltid en orderbekräftelse till den mailadress du har uppgivit vid din beställning.
Om du inte mottagit en orderbekräftelse kan det bero på tre olika orsaker:
- Du har uppgivit en felaktig mailadress
- Orderbekräftelsen har hamnat i din skräppost
- Beställningen har inte gått igenom
Om du inte mottagit en orderbekräftelse inom 1 timme är du välkommen att kontakta vår kundservice på [email protected] eller 070 863 85 88 så hjälper vi dig.
Hur avbokar jag min order?
Vi kan makulera din beställning förutsatt att den inte har blivit hanterad och skickad. Vänligen kontakta kundservice på [email protected] eller 070 863 85 88 så fort som möjligt så hjälper vi dig att avboka din order. Vänligen skriv ”AVBOKA + ordernummer” i rubriken.
Notera – Om du vill avboka din order måste du kontakta kundservice inom 1 timme efter att din beställning är lagd. Om du kontaktar oss efter 1 timme kommer vi att hantera din avbokning som en vanlig retur och därmed ta ut en retur- och hanteringsavgift.
Jag har skrivit fel telefonnummer i min beställning, vad gör jag nu?
Om du har angett fel telefonnummer i din beställning är du välkommen att du kontakta vår kundservice på [email protected] eller 070 863 85 88. Vi hjälper dig att justera telefonnumret.
Om ordern har lämnat vårt lager kan vi inte justera telefonnumret, men då hjälper vi dig att få rätt information kring uthämtning från ombud.
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket från ombudet?
Vi debiterar 200 kronor för ej uthämtade varor. Avgiften täcker den straffavgift som vi tvingas betala till transportören ifall ett paket går åter till oss från ombudet. När din order är åter på lagret kommer din vara att återbetalas minus 200 kr.
Betalning
Vilka betalsätt kan jag välja mellan?
När du handlar från Beredd kan du välja att betala med faktura, kortbetalning, delbetalning eller betala direkt via Swish. Betalningen sker via betallösningen Svea Bank.
Var är min faktura?
Din faktura skickas till den e-postadress du angivit när du gjorde din beställning. Om du inte mottagit en faktura inom 7 arbetsdagar så rekommenderar vi att du loggar in på Svea Bank där du kan se dina fakturor och dess betalstatus.
Du kan även kontakta Svea Bank via:
Telefon: 08-514 931 13
Mail: [email protected]
Kan jag förlänga förfallodatum på min faktura?
Ja, om du kontaktar Svea Bank kan du justera förfallodatumet.
Du kan kontakta Svea Bank via:
Telefon: 08-514 931 13
Mail: [email protected]
Behöver jag betala min faktura om jag ska returnera min order?
Om du har valt faktura som betalsätt bör du rapportera en retur direkt till Svea Bank och förlänga förfallodatumet på din faktura. När din retur har hanterats kommer Svea Bank att skicka ut en uppdaterad faktura. Om du har valt att betala din faktura kommer du att få ett mail från Svea Bank kring återbetalning.
Du kan kontakta Svea Bank via:
Telefon: 08-514 931 13
Mail: [email protected]
Vart vänder jag mig om jag har fakturafrågor?
Om du har frågor kring din faktura vänligen kontakta Svea Bank på telefon 08-514 931 13 eller e-post [email protected].
Kan jag få ett kvitto med moms?
Vänligen kontakta kundservice på [email protected] eller 070 863 85 88 så hjälper vi dig med detta.
Leverans och frakt
Hur lång är leveranstiden?
Vi levererar din beställning inom 1–3 arbetsdagar från orderdatum. Notera att vissa orter i norra Sverige har längre leveranstider på grund av oregelbundna utkörningar.
Kan jag hämta min order direkt på ert lager i Skarpnäck?
Absolut. Vänligen lämna en kommentar i samband med din order (ex: hämtar på lager den 3e april) och kontakta kundservice för att bestämma ett klockslag för upphämtning. Du måste ha bokat en tid samt lagt din order innan du kommer till lagret.
Hur länge ligger mitt paket kvar på ombud?
- DB Schenker – 14 dagar
- DHL Freight – 14 dagar
- Budbee box – 7 dagar
- Instabox – 3 dagar
Efter 3 dagar kommer Instabox att ta tillbaka paketet till sitt lager. Därefter har du 10 dagar på dig att boka en ny utkörning (utan extra kostnad).
Om du inte hämtar ut ditt paket inom tidsramen för vald transportör kommer du att bli debiterad en avgift på 200 kr när paketet är åter på vårt lager.
Hur kan jag spåra mitt paket?
När din order har packats och lämnat vårt lager kommer du att få en leveransbekräftelse via mail som innehåller en spårningslänk. Om du inte har mottagit en leveransbekräftelse inom tre arbetsdagar efter att du lagt din beställning är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice för att säkerställa att din order är på väg.
Kan jag ändra leverans från ombud till hemleverans, eller byta ombud?
Om du har valt transportörerna DB Schenker eller DHL Freight är det tyvärr inte möjligt att ändra leveranssätt efter din beställning har lämnat vårt lager. Om du har valt transportörerna Instabox eller Budbee kan du själv ändra leveranssätt i mobilappen (mot en avgift).
Kan ni leverera utanför Sverige?
Nej, i dagsläget fraktar vi enbart till adresser inom Sverige.
Returer och reklamationer
Hur gör jag en retur?
- Maila [email protected] och begär en retursedel. Skriv ”Ångrat köp + ordernummer” i rubriken. Vi värnar om miljön och skickar enbart retursedlar på begäran.
- Packa varorna ordentligt i samma eller likvärdig förpackning. Varans originalförpackning (t.ex. skokartongen) får inte användas som yttre emballage. Använd påsen eller kartongen som yttre emballage. Skicka även medföljande papper ifyllt med anledning till returen.
- Fäst retursedeln utanpå paketet och lämna in försändelsen på ditt närmaste DB Schenker ombud.
För att en retur ska accepteras måste produkten vara oanvänd, i oförändrat skick och eventuella etiketter ska sitta kvar på produkten. Returkostnaden är 69 kr och debiteras vid återbetalning. Läs mer om returvillkoren här: https://beredd.se/allmanna-kopvillkor/
Fraktkostnaden på 59 kr återbetalas ej vid en eventuell retur.
Vad kostar det att returnera?
Returkostnaden är 69 kr och debiteras vid återbetalning.
Jag vill reklamera en vara, hur går jag tillväga?
Vad tråkigt att höra att din vara är trasig eller defekt. Tänk på att reklamation betyder att varan har produktionsfel och felet ska vara ursprungligt. Därmed ska felet ha funnits på varan när du fick din beställning. Du får inte ha orsakat skadan själv och viktigt att tänka på är att yttre påverkan och slitage inte omfattas av garantin.
Vänligen skicka ett mail till [email protected] om varan du mottagit är felaktig eller defekt. Skriv ”Reklamation + ordernummer” i rubriken. För att påskynda ditt ärende ber vi dig att
skicka med följande:
- Ordernummer: Skriv tydlig ditt ordernummer så att vi snabbt kan identifiera din order.
- Bild/video: Tydliga bilder eller video på skadan.
- Beskrivning: Beskriv skadan så tydligt som möjligt och vad som har hänt.
Ytterligare information:
Vid reklamationer på skor: Skicka bild på båda skorna, sulorna, information/artikelnummer på plösen, samt den kod som finns på den uttagbara innersulan (Tretorn).
Vid reklamation på pannlampor: Skicka en video där du som kund demonstrerar felet/skadan.
Viktigt att komma ihåg:
1. Vi har inga reservdelar på vårt lager, men om du kontaktar oss så kan vi hjälpa dig att införskaffa en reservdel eller vägleda dig vidare.
2. Vi erbjuder i första hand att skicka ut en ny vara om reklamationen blir godkänd. Vid godkända reklamationer skickar vi ut samma artikel som den defekta varan, det går inte att önska en annan storlek eller modell. Om varan inte finns i lager går vi vidare med en återbetalning.
Vad gör jag om min retur eller reklamation nekas?
Om du har fått avslag på din retur eller reklamation och hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig till att öppna ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Beredd rättar sig alltid efter ARNs beslut.
Hur länge gäller öppet köp?
Vi på Beredd vill att du som kund ska känna dig trygg med ditt köp hos oss och erbjuder därmed 365 dagars öppet köp. Detta gäller även byten vid annan färg eller storlek.
Vid beställning av outlet- och reavaror gäller ångerrätten/öppet köp enbart i 14 dagar.
Hur lång tid tar en retur?
När din retur anländer till vårt lager hanteras din retur normalt inom 1–2 arbetsdagar, men maximalt upp till 5 arbetsdagar. När din retur är hanterad kommer du att få en bekräftelse via e-post.
Under perioder med hög belastning (jul-nyår samt sommarledighet) kan hantering av returer och byten ta något längre tid, men maximalt upp till 14 dagar.
Övrigt
Hur kontaktar jag er?
Du är varmt välkommen att kontakta oss på kundservice via e-post eller telefon.
E-postadress: [email protected]
Telefon: 070 863 85 88
Våra ordinarie telefontider är:
Måndag – Fredag 9.00-12.00
Hur gör jag för att avregistrera mig från era nyhetsbrev?
Det finns en länk längst ner i våra nyhetsbrev som heter Unsubscribe. Genom att klicka på länken kommer du att avregistrera dig från kommande utskick.
Jag vill ha mer information om en vara eller storlek, vad ska jag göra?
Om du har väldigt produktspecifika frågor så kan det vara smart att vända sig direkt till leverantören för att få så bra svar som möjligt. Den informationen du hittar på vår webbsida är den information vi har fått från leverantören. Ibland kan leverantörerna ha ytterligare information som hjälper dig att ta ett beslut.
Om du behöver hjälp med att få rätt kontaktuppgifter till leverantören är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice på [email protected] eller 070 863 85 88.